Apariții
interviu de Ileana Andrei pentru IQads.ro, pubicat în 18 ianuarie 2022
După ce am recitat prin orfelinate și pe lângă statui neterminate din Galați, am intrat la liceu și m-am îngrășat 40 de kilograme. Când ești gras, e obligatoriu să fii ori simpatic, ori deștept. Simpatia și popularitatea mă făceau să cred că voi fi o vedetă, visam să fiu cel puțin Teo Trandafir. Inteligența, pe care mi-o cultivam citind – căci cărțile sunt mult mai accesibile decât băieții când ai 100 de kile -, mă făcea să scriu și să-mi regizez propriile mizerii. […] citește interviul…
interviu de Ioan Big pentru zilesinopti.ro, pubicat în decembrie 2021
Cassandra şi DUAL, un performance despre prietenie reprezintă două dintre evenimentele cu caracter realmente special din spațiul artelor performative care au avut premiera în București în 2021. Ambele sunt semnate de LETA POPESCU, regizoare extrem de originală și novatoare, ce a contribuit esențial la nuanțarea semnificativă a sintagmei ‘spectacol de autor’ în ultimii ani în România.
Deci, până la urmă, faptul că ai ales să vorbești acum despre prietenie este oarecum și o consecință ale propriilor trăiri şi experienţe…
Da. În general fac asta. Adică în 90% din cazuri, spectacolele mele vin pe filiera vieții personale. Asta nu înseamnă că fac un teatru autobiografic ci mai degrabă folosesc teatrul ca să înțeleg efectele unui anume moment din viața mea, fie că e recent, fie că e din copilărie, fie că e semi-recent, să zicem, deci din ultimii ani. Depistez în mine câteva lucruri care nu îmi dau pace, prietenia, iubirea, trădările, despărțirile, moștenirile de la părinții noștri… și încerc să mi le exprim prin teatru. Sunt un regizor egoist aș zice… într-un final. M-aș eticheta ca un regizor egoist pentru că […] citește interviul…
interviu de Andreea Mihalache pentru dailymagazine.ro, publicat în 2 noiembrie 2021
3 moduri în care văd viitorul artei teatrale în România
Dacă mă uit la generația nouă de regizori (nu la generația mea că noi nu mai suntem debutanți) văd un viitor cu o mai puternică atitudine în arta teatrală. Văd regizori cu chef de nou, sătui și de clasic și de politic, și de estetică și de ideologie, care caută să le combine, poate. Îi simt mai obraznici. Sper să fie mult mai obraznici decât noi pentru că e nevoie de o nouă generație obraznică, așa cum a fost generația „dramaAcum”. Noi cei de acum suntem generația din siajul dramAcum. Suntem o generație a teatrelor indepedente, a creațiilor colective. Asta nu s-ar fi întâmplat fără DramAcum (București), fără […] citește interviul…
interviu pentruurban.ro, publicat în 16 iulie 2021
CV-ul tau si comunicatele de presa despre spectacolele tale nu mentioneaza aproape niciodata premiile castigate sau recunoasterea primita. Pe langa reactia publicului, cat de mult conteaza pentru tine feedback-ul venit din partea colegilor sau specialistilor din lumea teatrului?
Feedback-ul venit din partea colegilor conteaza enorm in cazul meu, dar nu al oricarui coleg. Am anumiti colegi cu care vorbesc despre teatru, oameni care au cautari la randul lor. Si e o chestie reciproca sa ne urmarim si sa vorbim. Imi place de mor sa stau cu colegi-prieteni sa ne disecam spectacolele. Nu mentionez premiile pentru ca nu mi se par reprezentative atunci cand esti in continua schimbare, formare, cautare. Premiul este o confirmare de moment. Iei un UNITER pentru un spectacol. Asta nu inseamna ca tu faci spectacole de acel gen pentru totdeauna. Nu pot sa ma prezint in lume cu un moment pe care e posibil sa-l si neg la un moment dat. Citește interviul…
interviu de Irina Wolf pentru Theatrescu.com, publicat în 15 martie 2021 în limba germană aici, în limba română aici
Montezi spectacole despre viața ta? Nu, nu fac totuși spectacole despre viața mea, nu vreau să se înțeleagă asta. Planul artistic și cel personal se leagă în cazul multor artiști, nu e ceva nou. De altfel viața mea a fost întotdeauna liniștită, sunt chiar o tipă convențională, uneori conservatoare. Dar mintea nu. Cred că mințile noastre sunt unicul spațiu de libertate, iar în cazul meu, un conglomerat de senzații contradictorii din mintea mea face să se nască aceste proiecte, spectacole. citește mai mult…
publicat pe 10 martie 2021 pe canalul YouTube, Reactor Cluj
Vorbim despre cum am experimentat la Reactor de-a lungul timpului. Șapte regizori vorbesc despre ei și unii despre alții și vă spun cum arată laboratoarele lor de experiment și cercetare. Evenimentul face parte din focusul pe experiment și cercetare artistice din cadrul Retrospectivei 7, programul prin care aducem în discuție direcțiile esențiale ale Reactorului din primii 7 ani de activitate și poate fi urmărit aici.
Filmările s-au realizat la Bastionul Măcelarilor din Cetatea Târgu Mureș (3g HUB & Teatru 74), în datele de 24 & 25 ianuarie 2021
În cadrul evenimentului DIALOG ÎNTRE GENERAȚII, regizorii Leta Popescu și László Bocsárdi vorbesc despre universul interior al artistului și universul scenic. DIALOG ÎNTRE GENERAȚII își propune să inițieze o serie de conversații între profesioniști din domeniul teatral. Temele sunt mai degrabă privite ca puncte de intersecție în creația celor
doi regizori și ca premise ale dezbaterii. Totuși, scopul real al evenimentului este inițierea unui dialog liber. Vezi video…
publicat în 15 ianuarie în cadrul Ro.Drama pe canalul YouTube al Companiei Liviu Rebreanu, Teatrul Național Târgu Mureș
Dialogul cu Anca Hațiegan poate fi urmărit aici și are ca teme: începuturile teatrului cult în spațiul românesc; începuturile școlilor de actorie în spațiul românesc; personalități marcante pentru începuturile teatrului cult în spațiul românesc.
Dialogul cu Miruna Runcan poate fi urmărit aici aici și are ca teme: începuturile teatrului cult în spațiul românesc; înființarea primelor teatre naționale; dramaturgia în limba română de la mijlocul sec XIX până la mijlocul sec. XX.
dialog cu Daniel Chirilă publicat pe 6 iulie 2021 pe canalul YouTube Frilensăr
interviu de Zoltán Gálovits pentru revista Játéktér numărul 1/2019 publicat în print și în online în limba maghiară aici și în limba română aici
Crezi că e mai mare șansa să ne fie mai puțin frică dacă teatrul e mai deschis, dacă e comunicare între teatru și public?
Pe scurt pot spune acum că da, cred foarte tare că lumea ar fi mai bună dacă teatrul ar fi mai bun. Teatrul poate fi un forum al ideilor. O platformă de dialog și dezbateri. Teatrul ar trebui să fie conectat la comunitate nu doar prin spectacole ci și prin activități conexe: întâlniri, festivaluri, conferințe, vizionări, arhive și biblioteci accesibile. Teatrul este și ar trebui să rămână un loc pe care scrie „deschis. non-stop”. Nu ca timp, ci ca gândire. citește mai mult…
discuție cu Cristina Modreanu și Oana Cristea-Grigorescu pentru podcastul Scena.ro, publicat în 1
Spațiul public românesc de azi e plin de subiecte controversate, demne de a fi dezbătute și pe scenă. Ce aduc milenariștii nou în teatru și cum văd ei scena și societatea românească de azi încercăm să aflăm din cel de al treilea episod al podcastului Scena.ro. Invitații noștri sunt doi reprezentanți ai generației milenariste, regizoarea Leta Popescu și actorul și dramaturgul Gabriel Sandu. ascultă interviul …
interviu de Irina Nechit pentru Jurnal de Chișinău, publicat în 8 octombrie 2018
Ușile teatrelor, la început, erau închise pentru Dvs.?
Nu m-am lovit de uși închise nicăieri, mai ales pentru că în Cluj lucram din timpul facultății, făcusem multe asistențe de regie în teatru, participasem la ateliere sau fusesem voluntar la diferite evenimente. Altfel spus, îmi deschisesem singură ușile, fiind o persoană destul de activă. citește mai mult …
interviu de Petro Ionescu pe LiterNet.ro, publicat în 24 martie 2017
Cum ai descrie dramaturgia românească contemporană în câteva fraze?
Atentă la cotidian în primul rând. Ceea ce trebuie să facă. Nu mi se pare nimic fenomenal şi nici grandios. Dramaturgia contemporană românească reflectă în capul meu teatrul românesc contemporan. În unele locuri sclipitor, în alte locuri comic şi uşor, alteori sărac, de multe ori echilibrat şi respectabil, dar şi fără prea multe pretenţii. Ca peste tot…[…] citește mai mult …
interviu de Cristina Modreanu în revista Scena.ro nr.36, publicat în februarie 2017
Ca tânăr creator de teatru premiat cu Premiul UNITER pentru debut….
Stop! Vreau să fac (și) aici o mică precizare legată de acest premiu, câștigat prin absurd și din greșeală. Premiul s-a dat pentru spectacolul Parallel care avea două actrițe și doi regizori. Una din actrițe nu avea diplomă de actiță (Kata Bodoki Halmen), iar unul din regizori (Ferenc Sinkó) nu era la debut. Așa încât am ajuns eu și Lucia Mărneanu (actriță) să luăm acest premiu de debut pe un spectacol conceput cu mult înainte…de Fero și Kata. A! Și pe diploma mea scrie […] citește mai mult …
interviu de Emi Ostace pe zi-de-zi.ro, publicat în 28 noiembrie 2017
Cum ai descrie în câteva cuvinte munca ta de regizor și creațiile tale artistice?
Diferă de la un proiect la altul, în funcție de ce îmi propun de la bun început. Îmi dau de fiecare dată teme de lucru care țin doar de mine și atunci sunt diferită și la repetiții și în rezultatul final. Ce nu prea se schimbă în munca mea e o anumită disciplină. Și probabil din această cauză o caracteristică a spectacolelor mele este că majoritatea sunt curate și gândite în câteva linii clare […] citește mai mult…
interviu video pentru modernism.ro, publicat în 27 septembrie 2017
„Profesii creative: atunci și acum” este un proiect al programului Formare Culturală și se desfășoară în perioada iulie – septembrie 2017. Este un proiect de promovare în mediul online a profesiilor creative și este adresat în special tinerilor din România cu vârste cuprinse între 18-26 de ani, care aspiră să lucreze sau sunt tineri practicieni în industriile creative.
vizionează interviul …
interviu de Monica Andronescu pentru yorick.ro, publicat la 18 septembrie 2017
„Pentru mine independent ar trebui să însemne experiment, adică o căutare a artistului care vrea să zică ceva cuiva. Și cred că teatrele de stat ar trebui să aibă zona lor de experiment”
citește mai mult …
Oltița Cîntec (coordonator)
Volumul bilingv (română-engleză) coordonat de către Oltiţa Cîntic şi editat de Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr din Iaşi, în parteneriat cu AICT.RO a fost publicat în 2016, la Editura Timpul. Este o carte de referință despre creatori ai spectacolului de teatru. Sunt trasee de viață și carieră ale regizorilor de teatru care au debutat după 1990: Radu Afrim, Geanina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Radu-Alexandru Nica, Theodor Christian Popescu, Leta Popescu, Bobi Pricop. citește mai mult …
interviu video la Transilvania Culturală, publicat în 3 iulie 2016
Call it art! pleacă de la ideea interacțiunii cu publicul, care este invitat să-și exprime preferința pentru una din cele șase opere de artă contemporană expuse deasupra unor acvarii cu lichid colorat galben, mov, albastru, portocaliu, verde și roșu. Totodată, asistăm la o prelegere despre arta contemporană și Marcel Duchamp ori Damien Hirst, la un performance comic, la o luare de poziție a bisericii împotriva artei contemporane, la interviuri cu artiști plastici, la o licitație a doua opere de artă contemporană, toate scenele fiind susținute cu mult umor de cei cinci actori. vizionează interviul …