(IN)CORECT

colaj

premieră: 14 februarie 2020

Reactor de creație și experiment Cluj

Intenția regizoarei

Mi s-a părut la un moment dat (cum încă mi se pare astăzi) că poezia teatrului nu stă în imaginea creată prin ascunderea mecanismelor specifice lui, ci stă tocmai în mecanismele lui. Mi-am zis că actorul poate prelua multe din funcțiile unei echipe de spectacol. Poate fi și mașinist, și luminist, și sunetist. Dar dacă actorul preia aceste funcții, atunci cum se comportă personajul cu un reflector în mână? Deși lucrurile par simple, suprapunerea acestor planuri devine la scenă foarte complicată. Și e ceva savuros pentru mine să fiu părtașa unei suprapuneri bizare de planuri.

 

Sinopsis

Când membrii unei familii au vieți complet diferite, granița dintre ce e corect și ce e incorect este foarte fină. Seamănă cu locul în care Dunărea se revarsă în Marea Neagră. E un loc incert, tulbure, așa cum devin în miezul nopții mințile rudelor aflate într-o vacanță în Deltă. Spectacolul (IN)CORECT jonglează cu planul fanteziilor și al dorințelor a două generații diferite. Reluarea amintirilor comune pare să fie drumul spre a fi împreună. Și dacă nu ne aducem aminte același lucru?

Echipa

Text și regie : Leta Popescu
Scenografie: Lucia Mărneanu
Atmosferă sonoră: Oana Hodade
Colaj video: Doru Vatavului
Mișcare scenică: Farid Fairuz
Asistență de regie și pregătire muzicală: Dominik M. Iabloncic
Cu: Alexandra Caras, Cătălin Filip, Oana Mardare, Alina Mișoc, Emőke Pál, Paul Sebastian Popa, Lucian Teodor Rus, Doru Taloș


Credit foto: Doru Vatavului

Deplasări și participări la festivaluri:


Festivalul Internaţional de Teatru „Interferenţe” Cluj, 2020
Festivalul DbutanT, Constanța, 2020
Teatrul Național Târgu-Mureș, prin proiectul Laborator de creație și experiment, 2021
Stagiunea „Fuori, casa”, Teatri di Vita, Bologna, 2022
Festivalul Internațional de Teatru Sibiu (FITS), 2022
Festivalul Eurothalia, Timișoara, 2022
Festivalul „25 de ore de teatru non-stop”, Sibiu, 2022

Cronici


”Am găsit în spectacolul Letei Popescu o poftă de joacă și de împărtășire pe care nu le-am mai văzut de mult. Și nu cred că s-ar fi putut vorbi cu adevărat despre noi și ai noștri, despre frustrările, visurile, curiozitățile, dramele, certurile și descoperirile noastre printr-ai noștri fără pofta asta. Am găsit umor acolo unde nu m-aș fi așteptat.” 

Lorena Copil – revistacopilot.com – Jurnalul familiei noastre cea de toate zilele

„(In)corect este unul dintre cele mai puternice spectacole ale regizoarei Leta Popescu.”

Oana Stoica – scena9.ro – Teatrul în Reactor

„(…) este unul dintre cele mai performante produse artistice ale „noilor realităţi teatrale”. (…)E foarte fresh şi foarte profund, are calitatea acestei glisări elegante între o temă clară şi modalităţi de expresie scenică eliberate de obligourile structurii coercitive. Totodată, creativitatea păstrată în interiorul unei convenţii fluide, presărate cu cârlige de sprijin pentru spectatorii alpinişti amatori, realizează efectul unei experienţe spectaculare coerente, în care emoţia şi gândul cinează pe-ndelete şi pe săturate, la o masă a reconcilierii de bună credinţă.”

Alina Epîngeac – epingeac.com – Un spectacol deloc (In)corect

„Scriitura curajoasă a Letei Popescu impune acest slalom complicat între realitate și ficțiune, între planul amintirii și cel al spectacolului, iar regizoarea din ea creează în același scop scene simbolice în care chipurile actorilor sunt puse în retroproiector, ca niște obiecte în prim-plan. „

Cristina Modreanu, Revista Scena.ro – (In)vizibil și (In)corect: teatrul ca ghid de autocunoaștere

„Foarte inteligent decupate ramurile, așchiile și umbrele din acest arbore al familiei, pe care textul și spectacolul Letei Popescu reușesc să-l planteze și mai apoi să-l cioplească și să-l dezvăluie spectatorilor pe scena Reactor-ului clujean, într-o mărturie pertinentă și emoționantă despre atmosfera apăsătoare a familiei românești.”

Luciana Antofi – Blog – După „(In)vizibil” și „(In)credibil”, Leta Popescu punctează familialul „(In)corect” cu Reactor-ul clujean

„Leta Popescu asigură un balans tare deştept atât între real şi refugiu, cât şi între generaţii. Pe rând, sunt de aplaudat şi de huiduit şi copiii, şi părinţii, şi cei despre care ne-am obişnuit să spunem ca au călcat greşit şi cei care îi arată cu degetul.”

Mihai Brezeanu – LiterNet – Operaţiunea Monstrul, etapa pe familie – (In)corect la Interferenţe, 2020

„Răspunsuri la întrebarea 2. Care a fost cel mai bun spectacol în 2020?
Raluca Rădulescu: dacă ar fi să numesc un singur spectacol din ce am văzut eu pe viu din producțiile anului 2020, ar fi (In)corect de Leta Popescu de la Reactorul din Cluj. Un spectacol de maturiate, cu umor și autoironie. Lucid, pertinent, contemporan.

Oana Stoica: Aș alege trei spectacole din acest an infernal. (In)corect (regia Leta Popescu, Reactor de Creație și Experiment Cluj) – o scanare în profunzime a disfuncțiilor familiale prin prisma conflictului intergenerațional, important aici fiind faptul că aceste conflicte nu presupun poziționări diametral opuse, „păcatele” nu sînt absolute, iar beligeranții se detestă, dar nu se urăsc. E o analiză a noroiului care băltește în jurul oricărei familii.

Miruna Runcan: Scurta fereastră de lucrat normal din vară-toamnă mi-a prilejuit mie cele mai mari bucurii: (In)corect al Letei Popescu cu echipa excelentă de la Reactor, un spectacol care ne propune un tulburător plonjeu critic-satiric-nostalgic-interogativ în relațiile noastre de familie și în noi înșine”

ANUL TEATRAL 2020 – o anchetă de Matei Martin – Dilema Veche

„Purtând consistența unui jurnal intim, „(In)corect” relevă mărturii pe care, într-un alt context, nu am avea curajul să le facem.”

Elena Coman – curatorialist.ro -Puterea feminin – 3 spectacole de teatru pe care nu trebuie să le ratezi